دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار
دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار

ایران رتبه ۱۷ تولید علم جهان در سال۲۰۱۲

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت:جمهوری اسلامی ایران با نمایه سازی ۳۶۳۷۸ مقاله در پایگاه استنادی اسکوپوس رتبه ۱۷ تولید علم جهان در سال ۲۰۱۲ را کسب کرده است.


به گزارش آموزش نیوز ، جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) ضمن اعلام آخرین تولیدات علمی کشور در سال جدید میلادی گفت: ایران تا تاریخ 28 بهمن1391 در پایگاه استنادی اسکوپوس تعداد 4450 مقاله نمایه سازی کرده است. با ثبت 4450 مقاله، ایران در رتبه 16 تولید علم جهان قرار دارد.

مهراد خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا در این بازه زمانی 57033 مقاله در همین نظام استنادی به ثبت رسانیده و رتبه اول تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته سرپرست ISC، کشورهای چین، انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب با تولید 42680 مقاله، 16947 مقاله، 14897 مقاله، 11831 مقاله، حائز رتبه های دوم تا سوم حهان از نظر تولید علم می باشد.
سرپرست ISC افزود: بعد از ژاپن، هندوستان، کره جنوبی و تایوان سه کشور دیگر آسیایی هستند که با تولید 9948 مقاله، 7187 مقاله و 4581 مقاله به ترتیب رتبه های 12،7 و 15 تولید علم جهان را از ابتدای سال 2013 میلادی تا کنون در دست دارند. کشورهای سوئیس، ترکیه، سوئد و بلژیک چهار کشور دیگری هستند که با احراز رتبه های 17، 18، 19 و 20 بعد از جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید علم قرار می گیرند.

مهراد گفت: ترکیه در همین بازه زمانی تنها 3664 مقاله تولید کرده است.

وی در ادامه در بحث تولید علم در سال 2012 میلادی گفت: گرچه سال 2012 میلادی به تازگی به پایان رسیده است مایلم آخرین اطلاعات تولید علم را به اطلاع جامعه علمی برسانم اما این نکته قابل توجه است که بدانیم در صورتی به آمار سال 2012 میلادی می توان اطمینان داشت که 6 ماه از این سال سپری شود و در آن صورت نتایج حاصل از آمارهای تولید علم قابل اعتماد خواهد بود.

مهراد گفت: علت این موضوع آن است که به حجم زیاد کار از یک طرف و تاخیر در نشر مجلات علمی از طرف دیگر، معمولا گزارش تولید علم هر سال بعد از سپری شدن 6 ماه از سال جاری با اطمینان بیشتر تهیه می شود و از این رو مجددا تاکید می نمایم که در این مورد باید تا پایان ماه می 2013 میلادی صبر کرد و تا آن تاریخ آماری که بیان خواهد شد، نتیجه قطعی میزان تولیدات علمی ایران و سایر کشورهای جهان و رتبه این کشورها از نظر تولید علم در پایگاه استنادی اسکوپوس خواهد بود.

سرپرست پایگاه ISC در ارتباط با تولید علم توسط کشورهای جهان در سال 2012 میلادی افزود: ایالات متحده آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب با تولید 512455 مقاله، 372973 مقاله، 147394 مقاله، 137362 مقاله و 112359 مقاله به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم تولید علم جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: فرانسه، هندوستان، ایتالیا، کانادا و اسپانیا به ترتیب رتبه های 6 تا 10 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده اند. میزان تولیدات علم هندوستان 89270 مقاله می باشد.

به گفته مهراد، 5 کشور بعدی که رتبه های 10 تا 15 را از نظر تولید علم در سال 2012 میلادی از آن خود کرده اند، عبارت است از کره جنوبی، استرالیا، برزیل، هلند و تایوان.

مهراد گفت: کره جنوبی 64693 مقاله و تایوان 38018 مقاله، دو کشور دیگر آسیایی هستند که بعد از ژاپن و هندوستان از این نظر حائز اهمیت می باشد. رتبه 16 تولید علم جهان به فدراسیون روسیه با تولید 36726 مقاله در رتبه 17 با اختلاف بسیار اندک یعنی با 36378 مقاله به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.

مهراد در پایان گفت کشورهای سوئیس، ترکیه و سوئد بعد از جمهوری اسلامی ایران هر کدام به ترتیب با تولید 34932 مقاله، 32324 مقاله و 29969 مقاله در رتبه های 18، 19 و 20 از نظر تولید علم قرار دارند.

به گفته مهراد آنگونه که از آمار های گزارش شده مشاهده می کنیم تا کنون ایران با تولید 4054 مقاله نسبت به ترکیه برتری دارد. 
 
 منبع:خبر نامه ی کانون فرهنگی آموزش

تصویر یک حلقه درخشان آبی در تهران

فضانوردان در جدیدترین اقدام خود، تصاویر خیره کننده ای از سیاره زمین تهیه کرده اند.

از جمله این تصاویر نفس گیر می توان به وجود یک حلقه آبی عجیب و غریب در تهران، آتشفشانها، بیابانها، جزایر کارائیب و شفق شمالی اشاره کرد.

این تصاویر از ایستگاه بین المللی فضایی و توسط توماس مارشبورن، فضانورد ناسا، کریس هتفیلد فضانورد کانادایی و دیگر همکارانشان گرفته و آن لاین شده است.

هتفیلد به شوخی در مورد تصاویر تهیه شده از زمین می گوید: این تصاویر حاکی از مشکل پوستی زمین است. اشاره او به یک آتشفشان در حال فوران است، در حالی که کوه آتشفشانی کنار آن هیچ فعالیتی از خود نشان نمی دهد.

کریس هتفیلد این تصویر را در هشتم فوریه گرفته و می گوید: اینجا تهران پایتخت ایران است که در شب می درخشد. او پرسید آیا کسی می داند این بیضی از نور درخشان آبی در داخل شهر چیست؟ کاربران شبکه های اجتماعی پاسخ او را فرودگاه شهر می دانند.

 

منبع:خبر نامه ی کانون فرهنگی آموزش

موفقیت ریاضیدانان ایرانی در حل یک مساله جبر پس از 80 سال

نتایج رساله دکتری دانش‌آموخته ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخگویی به یک مساله باز ریاضی در زمینه جبر ناجابجایی در رده‌ای بسیار وسیع در قالب پنج مقاله علمی در مجلات و یکی از کتاب‌های معتبر بین‌المللی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، این تحقیقات بر اساس رساله دکتری علی مرادزاده دهکردی، دانش آموخته رشته ریاضی محض گرایش جبر دانشگاه صنعتی اصفهان و با راهنمایی دکتر محمود بهبودی و مشاوره دکتر عاطفه قربانی از اعضای هیات علمی دانشکده ریاضی این دانشگاه در یک کتاب به تألیف دانشمندان برتر ریاضی جهان و چهار مجله معتبر بین‌المللی منتشر شده است.

دکتر محمود بهبودی عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان - با اشاره به نتایج ارزشمند رساله دکتری این دانش‌آموخته ریاضی افزود: از رساله دکتر علی مرادزاده دهکردی با عنوان «حلقه‌های کوته چپ و مدل‌های C-تصویری محض» که در شهریور ماه گذشته دفاع شد تاکنون پنج مقاله ژورنال و دو مقاله کنفرانسی چاپ و پذیرش شده و یک مقاله دیگر نیز در دست داوری است.

وی با اشاره به پاسخگویی یکی از مقالات استخراج شده از این رساله به یک مساله باز ریاضی در زمینه جبر پس از 80 سال تصریح کرد: این مقاله که با همکاری سید حسین شجاعی، دیگر دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان نوشته شده است، مساله باز ریاضی قدیمی منسوب به ریاضی‌دانان مشهورکوته، کوهن و کاپلانسکی تحت عنوان «کدام حلقه‌های ناجابجایی هستند که هر مدل روی آنها حاصل جمع مستقیمی از مدل‌های دوری است؟» که از سال 1935 تاکنون بدون پاسخ مانده بود را در کلاس بسیار بزرگی از حلقه‌ها نظیر حلقه‌هایی که هر خودتوان آنها مرکزی هستند جواب داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: نتایج این مقاله ارزشمند ضمن پذیرش در مجله معتبر "Proceedings of the American Mathematical Society" از مجلات انجمن ریاضی امریکا در سال 2011 به عنوان یک فصل کامل از کتاب ارزشمند "Cyclic Modules and the Structure of Rings " توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد انگلیس در سال 2012 به چاپ رسیده است.

بهبودی به سایر مقالات استخراج شده از رساله دکتر مرادزاده دهکردی اشاره و تصریح کرد: انتشار دیگر مقاله به دست آمده از این رساله در مجله معتبرJournal of Algebra درسال 2011، کسب جایگاه سوم پربازدیدترین مقالات در سه ماهه نخست انتشار این مجله و جایگاه نهم در میان 25 مقاله پربازدید سال از دیگر افتخارات کسب شده بر مبنای این رساله دکتری است.

وی در پایان اضافه کرد: از رساله ارزشمند دکتر علی مرادزاده دهکردی سه مقاله مهم دیگر نیز در مجلات معتبر" Comm. Algebra" و "Arch. Math" منتشر یا پذیرش شده است.

برنامه امتحانات نهایی خرداد ابلاغ شد

عبدالامیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه برنامه امتحانات خرداد ماه دانش‌آموزان را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کردیم، اظهار داشت: این برنامه مربوط به امتحانات خرداد ماه سال تحصیلی 92ـ1391 است و شامل «دانش‌آموزان سال سوم متوسطه رشته نظری که به صورت روزانه و به شیوه سالی ـ واحدی تحصیل می‌کنند»، «بزرگسالان و داوطلبان که به شیوه نیم‌سالی ـ واحدی تحصیل می‌کنند»، «هنرجویان سال سوم متوسطه رشته فنی‌وحرفه‌ای»، «دانش‌آموزان روزانه، بزرگسال و داوطلب دوره پیش‌دانشگاهی» است.

وی ادامه داد: از ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها خواستیم مجموعه برنامه امتحانی که در 7 برگ است را بدون تغییر و به تعداد مورد نیاز تکثیر کرده و به مناطق تابعه ارسال کنند.

عرفی افزود: ادارات تابعه مناطق آموزش و پرورش هر استان موظف است که بعد از تفکیک برنامه‌ها بدون دخل و تصرف، این برنامه‌ها را به تعداد مورد نیاز واحدهای آموزشی مربوطه، تکثیر کرده و ارسال کند و واحدهای آموزشی با دریافت برنامه، آن را بدون دخل و تصرف در محل مناسبی قرار دهند و تاریخ برگزاری امتحانات هر رشته را به اطلاع تمام دانش‌آموزانی که مشمول امتحان نهایی هستند، برسانند.

وی اضافه کرد: از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها خواسته‌ایم که در رابطه با فرایند اجرای امتحانات خرداد ماه و همچنین زمان برگزاری امتحانات، با بهره‌گیری از رسانه‌های محلی به شیوه مناسب برای دانش‌آموزان و اولیا، اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش با اشاره به هم‌زمانی برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه 92 با انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر، گفت: از آموزش و پرورش استان‌ها خواسته‌ایم، تدابیر لازم برای ارتقای کیفیت تکثیر، اجرا، تصحیح و اعلام به موقع نتایج در استان‌ها صورت گیرد و همچنین اعلام کردیم که به شکلی امتحانات داخلی و هماهنگ منطقه‌ای و استانی برگزار شود که حداکثر پایان امتحانات، 20 خرداد ماه باشد.

وی ادامه داد: برنامه امتحانات نهایی به زودی در سایت مرکز سنجش آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.