دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار
دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار

معرفی و آموزش کامل تانژانت(tan)

تانژانت، یکی از نسبتهای مثلثاتی است.

300px Tangent unit circlesvg
تعریف


تانژانت در مثلث قائمالزاویه چنین تعریف میشود؛ نسبت ضلع مقابل هر زاویه حاده به ضلع مجاور آن.

به عنوان مثال در مثلث روبهرو تانژانت زاویه تتا برابر است با 2851d5ab79a2ee883297aadf08091a29.

200px Trigonometric Trianglesvg


تابع تانژانت
نمودار تابع تانژانت به شکل روبهرو است. این تابع:
  • پیوسته نیست.
  • متناوب است (با دوره تناوب 522359592d78569a9eac16498aa7a087).
  • دارای بینهایت مجانب عمودی است.


250px Tangent plotsvg
تابع 80cfdc74a0f2bb640b85c3c072496698


شیب خط
در نمودارهایی که شکل یک تابع را نشان میدهند شیب نمودار (یا خط مماس بر نمودار) در هر نقطه برابر است با تانژانت زاویهای که خط مماس بر آن نقطه از منحنی، با جهت مثبت محور افقی (محور xها) میسازد.
200px Trigonometria 05svg
مقادیر مثبت و منفی تابع
Wag 65 1 tangent line
 

روش های مطالعه مباحث گراف ونظریه اعداد درس ریاضیات گسسته

روش های مطالعه مباحث گراف و نظریه اعداد درس ریاضیات گسسته


 مبحث نظریه اعداد درس ریاضیات گسسته:

اگر بودجه بندی این مبحث را درکنکور 7 سال اخیر بررسی کنید متوجه می شوید که تعداد سوال های مطرح شده در هر سال متوسط 3 سوال می باشد .

دامنه مطالب در این مبحث بسیار زیاد است و شاید آموختن جزء به جزء کلیه نکات و همچنین حفظ کردن آنها علاوه بر وقت گیر بودن ضرورتی نیز نداشته باشد.

 روش های مطالعه :

1-   برای حل تست های که از قضیه بنیادی حساب که در قسمت اعداد اول مطرح می شود از اثبات این قضیه کمک بگیرید. نتایجی که از این قضیه گرفته می شود بسیار مهم است.

2-   درقسمت ب.م.م قضیه ای به نام بزو آورده شده است. این قضیه بسیار بسیار مهم است. نکات آنرا به دقت مطالعه کنید. بیشتر سوالات این بخش از این قضیه قابل حل می باشد.

3-   به تعریف دو عدد نسبت به هم اول و نتایج آن دقت کنید.

4-   در درون قضیه الگوریتم تقسیم نکته های زیادی وجود دارد از تمرین های کتاب برای آموزش کامل این نکات استفاده کنید.

5-   در عملیات جبری اعداد (جمع و تفریق) در مبنای غیر از ده، برخی ابتدا عدد را در مبنای 10 تبدیل می کنند و سپس عملیات را انجام می دهند. این کار بسیار وقت گیر و غیر منطقی است. جمع و تفریق را در مبنای اصلی تمرین کنید می بینید چقدر سریع تست حل می شود.

6-   قسمت های مثل استقرا و خوش ترتیبی را بیشتر باید مفهومی خواند ولی در مباحثی مثل الگوریتم تقسیم و هم نهشتی تست زیاد حل کنید.

7-   در پاسخ به سوالات هم نهشتی ابتدا دو طرف معادله را کاملا ساده کنید.در این صورت از خواص هم نهشتی بهتر استفاده می کنید.

8-   قضیه فرما یک حالت خاص قضیه اویلر می باشد که کاربد فراوانی دارد.

9-  در حل تست های سیاله خطی بهتر است یک جواب خاص معادله را پیدا کنید و بقیه جواب ها را با ضریبی از جواب اول بدست آورید.

 

پیشنهادات رتبه های برتر کنکور :

اصغر خرم-هفت کنکور

این مبحث در میان تمام مباحث درسی رشته ریاضی از مباحث سخت است. ولی با یکی دوبار خواندن و بررسی سوال های کنکورمی توان فهمید که این تست ها زیاد هم سخت نیستند.

عرفان قادری

در این مبحث دانش آموز فقط باید زیاد تست کار کرده باشدو از مثال زدن و عدد گذاری در سوال ها استفاده کند. 

برای مشاهده روش های مطالعه مبحث گراف به ادامه مطلب رجوع کنید.

ادامه مطلب ...

شگفتی های اعجاز عددی "بسم الله الرحمن الرحیم"

 


mathkhooneh

معجزه ابدی پیامبر(ص) ابعادی گوناگون دارد که بعد عددی آن درعصرحاضر- که سیطره کمیت و ریاضی گرایی علامت آن است - بیشتر خودنمایی می کند.

در این مقاله، رابطه ی بین حروف بسمله و عدد کامل و مشهور و رازآمیز 7 ، به طور شگفت انگیز و زیبایی نمایان است.

این مقاله مبین این امر است که حتی یک حرف از قرآن را نمی توان زائد دانست و کاهش هیچ حرفی در رسم الخط توقیفی قرآن بی حکمت نیست که  همه چیز را به " عدد" احصاء فرمود : و أحصی کل شیء عددا (الجن/28).

بسم الله الرحمن الرحیم            هست کلید در گنج حکیم

mathkhooneh

ــ اگر تعداد حروف چهار کلمه بسمله  را به ترتیب بنویسیم، خواهیم داشت :

بسم

الله

الرحمن

الرحیم

3

4

6

6

عددحاصل به ترتیبی که به دست آمده از مضارب 7 می باشد : 6643 = 7 × 949
  

به ادامه مطلب بروید . . .  

ادامه مطلب ...

برای مشاهده‌ی لیست رشته‌های بدون کنکور کلیک کنید منبع:گاج

به گزارش مهر، سازمان سنجش آموزش کشور به استناد تبصره ۳ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش رای اسلامی و براساس مصوبه اولین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، فهرست رشته محل‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ که پذیرش دانشجو در آن‌ها صرفاً براساس سوابق تحصیلی صورت می‌پذیرد را اعلام کرد.

کلیه متقاضیان برای پذیرش در این قبیل رشته‌ها باید به چند نکته در این زمینه توجه کنند.

رشته محل‌های تحصیلی اعلام شده در جداول ذیل فهرست اولیه هستند و هرگونه تغییرات در این خصوص همزمان با انتخاب رشته آزمون سراسری (نیمه دوم مردادماه) سال ۱۳۹۳ از طریق دفترچه راهنمای انتخاب رشته به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

متقاضیان پذیرش در این قبیل رشته‌ها لازم است نسبت به ثبت‌نام در آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ در مهلت زمانی ۱۶ تا ۲۳ آذرماه اقدام کنند.

کلیه متقاضیان باید در محدوده زمانی انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ (نیمه دوم مردادماه ۱۳۹۳) نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته براساس توضیحاتی که در اطلاعیه‌ها و دفترچه راهنمای انتخاب رشته در آن تاریخ منتشر خواهد شد، اقدام کنند. 

کلیه متقاضیان فارغ‌ از اینکه در جلسه آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ (در تیرماه ۱۳۹۳) شرکت کنند (حاضر شوند) و یا شرکت نکنند (غایب جلسه آزمون)، می‌توانند نسبت به انتخاب کدرشته‌های مذکور اقدام کنند.

فهرست آن دسته از کدرشته محل‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی که پذیرش در آن‌ها صرفاً براساس سوابق تحصیلی صورت می‌پذیرد، از طریق سایت دانشگاه مذکور تا پایان آذرماه ۹۳ اعلام خواهد شد. 

داوطلبان برای اطلاع از نام این رشته‌های موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه پیام نور می‌توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

 


فهرست‌ رشته‌‌های موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی

فهرست‌ رشته‌‌‌های دانشگاه پیام نور

فهرست رشته‌های نیمه حضوری ، بین الملل یا مجازی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

فهرست رشته‌ محل‌های بدون آزمون مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد


سخن بزرگان ریاضی

«تا وقتی که در فیزیک اثبات‌های ریاضی وجود دارد نیازی به آزمایش نداریم.»

آلبرت اینشتین


« ریاضی ملکه علوم است و نظریه اعداد ملکه ریاضی.»

کارل فریدریش گاوس


«ریاضیات، زبان طبیعت است و برای شناخت طبیعت و آشنایی با قانون‌های حاکم بر آن، باید این زبان، یعنی ریاضیات را فرا گرفت.»

گالیله


ادعای جدید چینی ها: ژن ریاضی را کشف کردیم

آفتاب: یک مرکز تحقیقات ژنتیکی در چین ادعا کرده است که با شناسایی ژن ریاضی (maths gene) در افراد می تواند به والدین در انتخاب جنین های باهوش تر کمک کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دیلی میل، موسسه ژنومیک پکن (B.G.I) که یکی از بزرگ ترین مرکز تحقیقات ژنتیکی در دنیا است، در حال نقشه برداری از ژن های افرادی است که در ریاضی از هوش و استعداد قابل توجهی برخوردارند.

استفان هسو محقق این پژوهش در این مورد گفت : با وجود این که 50 تا 80 درصد از ضریب هوشی موروثی است اما دو یا سه کودک از هر 100 کودک به طور قابل توجهی باهوش تر از پدر و مادر خود هستند.

دانشمندان در حال تدارک آزمایش هایی هستند که افراد دارای ژن ریاضی را از سایر افراد جدا می کند. محققان امیدوارند با انجام این آزمایش ها آنچه را که موجب خاص بودن افراد باهوش می شوند، شناسایی کنند.

این شرکت در حال حاضر، مجموعه ای شامل 2 هزار نمونه دی ان ای از افراد دارای ضریب هوشی بالا را در اختیار دارد.

به گفته محققان این دانش جدید به والدین اجازه می دهد جنین های باهوش را انتخاب کنند.

ضریب هوشی (IQ)، عددی با میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵ است. در رده بندی و تقسیم هوش به صورت میانگین نزدیک 70 درصد از مردم دارای هوش میانه، ۱۲ درصد مردم دارای هوش بالاتر از میانه، سه درصد افراد بسیار باهوش و یک درصد افراد برگزیده هستند و مابقی افراد کم هوش هستند.


دانشگاه‌ فرهنگیان در کنکور ۹۳ دانشجو می‌پذیرد منبع:گاج

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره جذب دانشجو در کنکور سال آینده در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۹۴ـ۹۳ دانشجو پذیرش خواهد کرد و جزئیات آن در دفترچه دوم کنکور اعلام خواهد شد.


 

جزئیات تأثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۳ منبع:گاج

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در خصوص تأثیر معدل در کنکور ۹۳ اظهار داشت: معدل در کنکور امسال تأثیر ۲۵ درصدی دارد؛ به این معنی که از مجموع نمره داوطلب که شامل آزمون عمومی و اختصاصی به اضافه نمره سوابق تحصیلی است، ۲۵ درصد آن مربوط به سوابق تحصیلی است.

وی ادامه داد: در واقع تأثیر نمرات دروس امتحان نهایی یعنی تک تک درس‌ها با توجه به رشته محل تأثیر دارد و نباید تأثیر معدل در کنکور نامیده شود، بلکه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور است.

عمادی افزود: سال گذشته این تأثیر به صورت تأثیر مثبت اعمال می‌شد؛ یعنی اگر نمراتش به نفع داوطلب بود، اعمال می‌شد و در غیر این صورت اعمال نمی‌شد؛ ولی امسال قرار است ۲۵ درصد اعمال شود؛ خواه تأثیر مثبت و خواه تأثیر منفی داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه هر سال تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور بیشتر می‌شود، توصیه می‌کنیم مسئله امتحانات نهایی در داوطلبان جدی گرفته شود؛ چرا که تک تک نمرات دروس‌شان در در کنکور نقش خواهد داشت.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش اضافه کرد: در سال‌های آینده شرایطی ایجاد می‌شود که داوطلبان حتی می‌توانند بدون شرکت در کنکور از طریق سوابق تحصیلی به دانشگاه راه یابند.