دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار
دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار

تندیس دانشمندان ایرانی در اتریش

تندیس چهار ستاره شناس، پزشک و عالم بزرگ که تاریخ را دگرگون کردند، در در وین پایتخت اتریش نصب شده است. این دانشمندان، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، حکیم خیام نیشابوری و زکریای رازی هستند.

otrish

ابوعلی سینا مشهور به ابن سینا (زادهٔ ۳۵۹ ه. ش در بخارا -درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰-میلادی) فیلسوف و دانشمند ایرانی ، نویسنده کتاب شفا; که یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی او است.

sina

ابوریحان بیرونی ( ابوریحان محمد بن احمد بیرونی زادهٔ ۱۴ شهریور ۳۵۲، کاث، خوارزم – درگذشتهٔ ۲۲ آذر ۴۲۷، غزنین) ، دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی در سده چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را بزرگ‌ترین دانشمند مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی و همه اعصار می‌دانند.  همین‌طور او را پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند.

birooni

حکیم خیام نیشابوری (نام کامل: غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری – زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی در نیشابور – درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی در نیشابور) فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی.

khayam

زکریای رازی ( ابوبکر محمّد زَکَریای رازی ۲۵۱ ه.ق. – ۳۱۳ ه.ق.) پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی که آثار ماندگاری در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است.

razi

این چهار دانشمند درایران تربیت یافتند و دانش خویش را به چهار سوی جهان پراکنده اند، که یادآور مشارکت و سهم مردم ایران در دانش و علوم نوع بشر می باشد. معماری این تاق همانند معماری پارسه بنا شده است.

otrish2


دریافت دفترچه سوالات آزمون سراسری سال 1394

ضمن آرزوی توفیق برای داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1394، به منظور دسترسی هرچه سریعتر داوطلبان به سؤالات گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی،  علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی ، به اطلاع می رساند، سؤالات هریک از گروههای آزمایشی به شرح زیر در سایت سازمان درج و در دسترس داوطلبان عزیز قرار می گیرد.

 ضمنا" کلید اولیه سوالات آزمون سراسری سال 1394 از ساعت 18 روز یکشنبه مورخ 1394/3/24 از طریق همین سایت قابل دریافت می باشد.

 

1سوالات گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی              (ساعت 14:30 روز پنج شنبه مورخ 1394/3/21)دفترچه عمومیدفترچه فرهنگ و معارف اقلیت های دینی             و زبان های خارجی غیر انگلیسیدفترچه اختصاصی
2سوالات گروه آزمایشی علوم انسانی (ساعت 14:30 روز پنج شنبه مورخ 1394/3/21)دفترچه عمومیدفترچه فرهنگ و معارف اقلیت های دینی             و زبان های خارجی غیر انگلیسیدفترچه اختصاصی    دفترچه اصول و عقاید فقه
3سوالات گروه آزمایشی هنر              (ساعت 21:30 روز پنج شنبه مورخ 1394/3/21)دفترچه عمومیدفترچه فرهنگ و معارف اقلیت های دینی             و زبان های خارجی غیر انگلیسیدفترچه اختصاصی 
4سوالات گروه آزمایشی علوم تجربی              (ساعت 14:30 روز جمعه مورخ 1394/3/22)دفترچه عمومیدفترچه فرهنگ و معارف اقلیت های دینی             و زبان های خارجی غیر انگلیسیدفترچه اختصاصی  دفترچه بهیاری 
5

سوالات گروه آزمایشی زبانهای خارجی              (ساعت 20:30 روزجمعه مورخ 1394/3/22)

دفترچه عمومیدفترچه فرهنگ و معارف اقلیت های دینی             و زبان های خارجی غیر انگلیسیدفترچه اختصاصی زبان انگلیسیدفترچه اختصاصی زبان آلمانی و فرانسه
6

 سوالات خارج از کشور(ساعت 12:00 روز شنبه 1394/3/23)

دفترچه عمومیدفترچه اختصاصی             گروه آزمایشی علوم انسانیدفترچه اختصاصی             گروه آزمایشی علوم تجربیدفترچه اختصاصی             گروه آزمایشی علوم ریاضیدفترچه اختصاصی             گروه آزمایشی هنر
دفترچه اختصاصی             گروه آزمایشی زبان

دفترچه فرهنگ و معارف اقلیتهای دینی

و زبانهای خارجی غیرانگلیسی

دفترچه علوم انسانی (اصول عقاید و فقه)دفترچه علوم تجربی (بهیاری) دفترچه اختصاصی زبان آلمانی و فرانسه

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
 

ابتکار گوگل در سالروز تولد ریاضیدان ایرانی

موتور جستجوی گوگل، هزار و هفتاد و پنجمین سالروز تولد " أبوالوفاء البوزجانی" را با تغییر آرم خود و گذاشتن تصویری جدید و قرار دادن علامت های هندسی و ریاضی گرامی داشت.
به گزارش العالم، "أبو الوفاء محمد بن محمد بن یحیى بن إسماعیل بن العباس بوزجانی" ریاضیدان و ستاره شناس معروف ایرانی است. وی در سال
۹۴۰ میلادی در شهر بوزجان خراسان در منطقه نیشابور متولد شد و در سال ۹۵۹ به بغداد رفت و تا زمان مرگش در سال ۹۹۸
م درآن جا ادامه حیات داد.
بوزجانی از بزرگ ترین ریاضیدانان مسلمان است که در زمینه پیشرفت علوم ریاضی سهمی عمده داشت، و با نوشتن کتاب ها و تالیفات و در زمان انتقال به بغداد با نوشتن شرح هایی بر نوشته های " إقلیدسودیوفنتس " و " خوارزمی" درمیان مردم شهرت چشمگیری یافت.
بوزجانی زندگی خود را در تالیف و مطالعه و تدریس در بغداد گذراند. وی از بارزترین علمای مسلمان بود که تحقیقاتش تاثیر عمده ای در پیشرفت علوم به ویژه ستاره شناسی ، مثلثات و هندسه داشت. أبو الوفاء از دانشمندان برجسته در علوم ستاره شناسی و ریاضیات بود و به اذعان بسیاری از علمای غربی ، از معروف ترین افرادی بود که در هندسه شهرت یافت.
اهمیت و شهرت بوزجانی به علت نقش وی در پیشرفت مثلثات است، به گونه ای که بسیاری از دانشمندان اذعان دارند خدماتی که ابوالوفاء به علم مثلثات ارائه کرد، قابل بحث و جدل نیست.