دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار
دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار

یک دانشمند ایرانی جایزه مرز دانش اسپانیا را کسب کرد

بر اساس اطلاعیه این بنیاد که امروز (چهارشنبه) در اسپانیا انتشار یافت، مهندس لطفی زاده جایزه پنجمین دوره ˈمرزهای دانشˈ را در رشته فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بخاطر ˈنوآوری و توسعه منطق فازیˈ بدست آورده است و او ظرف ماههای آینده برای دریافت این جایزه به مبلغ 400 هزار یورو به مادرید سفر خواهد کرد. 

در این اطلاعیه آمده است: مهندس لطفی‌ زاده این امکان را به وجود آورد که ماشین‌ها و دستگاه‌ها همانند انسان‌ها بتوانند با مفاهیم مبهم کار کنند و نتایجی موثرتر و مطلوبتر نسبت به واقعیت به دست آورند. کشف او یک انقلاب در زندگی‌ مدرن پدید آورده و به رایانه ها اجازه داده است به توانایی تصمیم گیری مجهز شوند. 
 

به ادامه مطلب بروید... 


بنیاد اسپانیایی خاطرنشان می کند: حدود 50 سال پس از تصویب نظریه‌های علمی‌ لطفی‌ زاده ، منطق فازی امروزه بخش اساسی‌ فناوری‌های وسایل مصرفی عظیم از جمله دوربین‌های فیلمبرداری، ماشین لباسشویی و دستگاه‌های پیچیده ای است که در علم پزشکی‌ یا صنعت خودروسازی کاربرد دارد. 

بر اساس این اطلاعیه، مهندس لطفی زاده که اکنون 91 ساله و مقیم امریکاست، در پیامی ویدیویی که به مراسم معرفی وی برای دریافت جایزه فرستاده بود، خاطرنشان کرد که منطق فازی او بهترین سیستم نیست اما به شرکت‌ها اجازه داده است تا سنسور‌ها و وسایل ارزان تر اما هوشمندی را برای انسانها بسازند و به راحت تر شدن زندگی کمک کنند. 

این ریاضی دان افزود: من با کشف خود می‌‌خواستم فاصله‌ای که ما را از جهان واقعی، عدم دقت ذاتی و دقت ریاضیات کلاسیک دور می‌‌کند، کمتر کنم. 

بر اساس اطلاعیه بنیاد BBVA ، در مراسم معرفی این مهندس تبار برای دریافت جایزه، ˈلوییس ماگدالناˈ مدیر مرکز اروپایی نرم افزارها در شمال اسپانیا با تجلیل از او تصریح کرد که کشف او موجب کاربردهای فراوان و ایده های بسیار بویژه در زمینه فناوریهایی شده است که بشر هر روز بیشتر از آن استفاده می کند. 

وی افزود: علاوه بر آن، مهندس لطفی زاده همواره بصورت سخاوتمندانه و آشکار ایده های خود را انتشار داده و به پیشرفت دیگران و گسترش دامنه دانش و شناخت بشر در زمینه فناوری کمکهای شایانی کرده است. 

پروفسور ˈانریک تریاسˈ استاد برجسته مرکز اروپایی نرم افزارها نیز تصریح کرد که این مرکز به لطف مهندس لطفی زاده در اسپانیا وجود دارد و وجود آن موجب گسترش تحقیقات و انتشارات مربوط به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطات در این کشور اروپایی شده است. 

پروفسور ˈلطفعلی عسگرزاده ˈ که در جهان به نام ˈلطفی زادهˈ شناخته می شود، از پدری اردبیلی و مادری یهودی در سال 1299 شمسی در باکوی آذربایجان متولد شد و پس از تحصیل در دبیرستان البرز و دانشکده فنی‌ دانشگاه تهران در دانشگاه ماساچوست امریکا تحصیلات خود را ادامه داد و در آنجا، مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی‌ برق گرفت. او درجه دکترای خود را در سال 1949 از دانشگاه کلمبیا گرفت و در دهه 60 میلادی نیز چند سال رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بود. 

او در سال 1965 تئوری و منطق فازی را پایه گذاری کرد و موجب تحولی عظیم در علم ریاضی و کاربرد آن به صورت هوشمند در دستگاهها و تجهیزات مختلف شد. 

مهندس لطفی زاده تاکنون جوایز مختلفی را در سطح جهان دریافت کرده و از دانشگاههای مختلف از جمله سه دانشگاه اسپانیا درجه دکترای افتخاری دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد