دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار
دنیای ریاضی

دنیای ریاضی

خدایا چنان کن سر انجام کار ***تو خوشنود باشی و ما رستگار

مردودی از پایه اول دبیرستان حذف می‌شود

 

معاون دفتر آموزش متوسطه با اذعان به میزان بالای افت تحصیلی در سال اول دوره متوسطه یاد‌آوری کرد: البته این مردودی در گذشته 36 درصد بود که به 20 درصد رسید ولی این هم رقم کمی محسوب نمی‌شود و حدود 200 هزار دانش‌آموز شامل این معضل می‌شوند.

وی گفت: دانش‌آموزان تجدیدی در امتحانات خرداد، در تابستان دوره‌های آموزشی می‌گذرانند و در شهریور امتحان می‌دهند و اگر این دانش‌آموزان در شهریور موفق به کسب نمره قبولی نشوند، امتحانات جبرانی در مهر ماه برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که در مهر ماه نیز نتوانند قبولی را به دست بیاورند، از این نظر که نمرات پایینی در دروس دارند به دوره‌های کار و دانش معرفی می‌شوند.بیشترین افت تحصیلی دانش‌آموزان مربوط به پایه اول راهنمایی و سال اول متوسطه است که آموزش و پرورش برای حل معضل افت تحصیلی در پایه اول راهنمایی تصمیم گرفت تا پایه ششم ابتدایی را ایجاد کند.

همچنین تشخیص دروس افت خیز و برگزاری کلاس‌های جبرانی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی بود که نتایج مثبتی به‌دنبال نداشت.

افت تحصیلی 25 درصدی در پایه اول متوسطه

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سال گذشته از افت تحصیلی و مردودی 25 درصدی دانش‌آموزان در پایه اول متوسطه سخن گفت و آن را زمینه‌ساز ترک تحصیل دانش‌آموزان در پایه‌های تحصیلی بالاتر دانست. چندی پیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: ۲۰‌درصد، (حدود ۲۶۰ هزار نفر) از دانش‌آموزان اول متوسطه در سال تحصیلی جدید، جزو مردودین هستند و اگر این رقم در سرانه هر دانش‌آموز ضرب شود، رقم خسارت بالایی برای آموزش و پرورش به‌دست می‌آید.

به گفته ابراهیم سحر‌خیز، برای کاهش درصد افت تحصیلی و کاهش آمار تعداد مردودی‌ها برنامه‌های بسیاری از سوی آموزش و پرورش اجرا شده است که ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی، تغییر قوانین و مقررات مربوط به مردودی، دسترسی دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک‌درسی و روش‌های نوین تدریس از جمله این برنامه‌هاست که خوشبختانه مؤثر واقع شده است. وی افزود: گزارش‌ها نشان از روند رو به کاهش افت تحصیلی و آمار مردودی در مدارس دارد.

اما ما به‌دنبال کاهش حجم کتب درسی هم هستیم. علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: افت تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول متوسطه یکی از مشکلات اساسی در حوزه آموزش و پرورش است که می‌تواند آسیب‌های جدی را به پیکره این نظام وارد کند و به همین دلیل این وزارتخانه باید هرچه سریع‌تر جلوی آن را بگیرد.ظاهرا وزارت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده که برای رفع این معضل تصمیم به حذف مردودی از پایه اول متوسطه بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد